Uzunca bir süredir kozmetik
ve yaşam blogları gerek
bloglarında gerek sosyal medya hesaplarında bazı şikayetler ve sitemler
görüyorsunuz. Bizler yani blog
yazarları istedik ki bu
durumu tek bir yazıda toplayalım, sorunu ve kaynağını anlatalım.
Öncelikle belirtelim; bizler marka gönderisinden çok kendi
aldıklarımızı bloglarında yazan blog yazarlarıyız. Yani bu yazıyı yazma
cesaretini gösteriyorsak ki bu nokta çok önemli, blogumuz biz istediğimiz için
var ve var olacak!
Uzun bir süre aktif blog yazarları olarak olayları uzaktan
izledik. Blog yazmayı kolay zannedenler ticari veya en azından çıkar amaçlı
blog açıyorlar. Hatta blog demeyelim, instagram
hesabı açıyorlar ve
kendilerine blogger diyorlar. Üzerine son zamanların en moda hadisesi takipçi
satın alıyorlar. Bir bakıyorsunuz 2 aylık bir instagram hesabı 40 bin takipçiye
ulaşmış. Çözünürlüğü iyi fotoğraflar, hatta bazen yabancı bloggerlardan
aldıkları fotoğraflar ile “dostlar iş başında görsün” mantığı ile
paylaşım yapıyorlar. Ardından markalara yazmaya başlıyorlar, tanıtmak için ürün
istiyorlar. Zaten instagram hesaplarını açar açmaz profillerine ekledikleri bir
not var: “Reklam ve iş birlikleri için DM”
Yani amaç baştan belli sizce de öyle değil mi? Ve bazıları blog nedir, blog nasıl yazılır haberi yok. İçlerinde instagramın
gerçekten blog olduğuna inananlar var biliyor musunuz?.
Bu şekilde bir yol izleyerek hem gerçek blog yazarlarının
emeğini hiçe saymış oluyorlar hem ‘blog yazarlığı’ vurgusunu kötüye
kullanıp lekeliyorlar. Olay bununla da sınırlı değil. Markaların ‘denemeleri ve
yazmaları’ için gönderdiği ürünleri satmaya başlıyor kimileri. Yani olayın
ticari boyutuna kısa yolla ulaşıyorlar.
Peki bu durumda sadece kendini blogger zanneden ve
etrafındakileri inandıranlar mı suçlu? Bunların hesaplarını incelemeyen ve “ben
bloggerım" dediğinde “hani senin blogun?” diye sormayan firmaların hiç mi suçu
yok? Aslında bakarsınız suçları hiç azımsanmayacak ölçüde. Onlar bu blog
yazmayan ve takipçileri gerçek olmayan hesaplara ürün gönderip, ürünlerin
akıbetini bile sormayınca ne oluyor? “Bu iş ne kadar kolaymış” diye düşünen
meraklı insanlar da açıyorlar bir instagram hesabı, alıyorlar takipçiyi
başlıyorlar firmalara yazmaya. Belki onlara da gelir öyle değil mi?
Bu arada emek veren blog yazarları ne yapıyor dersiniz?
Sırf bu işi severek yaptıkları için, blog yazarken paylaşım yaparken mutlu
oldukları için ceplerinden para verip o markaların ürünlerini almaya devam
ediyor. Evet bir çoğu bunu yapıyor.
Sizce firmalar neden böyle yapıyor? Ürünleri yazmayan
tanıtmayan hatta blog bile yazmayan insanlara neden ürün gönderiyorlar? Bizler
nasılsa gidip o ürünleri alıp, kullanıp yazıyoruz. O kişiler bedava olmazsa
almıyor. Sebep bu olabilir mi? Biz mantıklı bir gerekçe bulamadık. Bizler blog
yazarı olarak, birer tüketici olarak blog yazarları kimdir, ne kadar samimidir
bir iki defa okumakla anlayabiliyorsak koskoca PR ekipleri bunu neden
anlayamıyor? Çalıştıkları markayı aşağı çekmek hoşlarına gitmez ama ürün
gönderdikleri insanlar instagram hesaplarında bile ürünü yorumlamazken nasıl
bir sonuca varmayı düşünüyorlar dersiniz? Peki PR işlerini instabloggerlara
veren markalara ne dersiniz? Bol bol soru işreti konulacak cümleler kurmak
mümkün bu paragrafta… Bir de bu soru işaretleri oluşturan markalar yanında nokta
atışı yapan muhteşem firmalar da var. Onları da yürekten tebrik ediyoruz.
Bir sorun da nedir biliyor musunuz? Firmaların uyarılara
duyarsız olması! Ya cevap verilmiyor, ya geçiştiriliyor. Bazı markaların ‘blogger
toplantısı’ adı altında bir organizasyon yapıp katılımcıların yarısından
çoğunun blogu olmayan makyaj sever instagram hesabı olması ayrı bir konu zaten.
Bu noktada hemen vurgulayalım; markaların denemesi için
ürün gönderdiği çok kıymetli blog yazarları da var. Ve bizler onların
yorumlarını fazlası ile önemsiyor ve ilgi ile takip ediyoruz.
Bu yazıyı hep birlikte hazırlayıp yayınlamadan önce çok
düşündük. İlk soru 'acaba tepkimiz işe yarar mı?’ Evet okuduğunuza göre yazıyı
yayınlama kararı aldık. Hiç bir işe yaramasa da, ürün incelemeyi
değerlendirmeyi bilmeyen, amacı çok farklı olan insanlarla iş birliği yapılmaya
devam edilse de, bizim çizgimiz net! Bugüne kadar ne yaptıysak o şekilde devam
etmeyi planlıyoruz. Ya siz
olsaydınız ne yapardınız?
Not: Bu yazıyı görüp paylaşmak isteyen blog yazarlarının,
detaylıca anlayarak okumasını rica ediyoruz. Yazıda altını dolduramayacağı
özelliklere sahip birinin bu yazıyı yayınlaması doğru olmaz. Mesela bloguna
düzenli yazı girmeyen veya blogu sadece hediye ürünlerle dolu olan bir blog
yazarı lütfen bu yazıyı yayınlamasın. Bizler gibi düşünen yazarların bu yazıyı
paylaşması hepimizi mutlu eder. Bizler doğru yolda olduğumuzu biliyoruz ancak
yazının çok fazla blogda yayına girmesi bizim tavır ve tepkimizin doğru
olduğunu çok fazla insana ulaştırır.
Sağlıcakla…
Güzel bir yazı olmuş Başak'cığım. Ama hiç şaşırmıyorum çünkü birşeylerin içini boşaltmakta üstümüze yok, blog yazarlığı yada instagram kişisi olmak da bunlardan biri. Ben de senin gibi iş güçle beraber yürütüyordum ama artık mola verdim.. severek takipteyim seni
YanıtlaSilAsude'cim çok haklısın... Hem içini boşaltıyoruz, hem her şeyin sahtekarlığında on numarayız... insanın motivasyonu olmayınca yürütmesi de zor oluyor; benimki tamamen kendime alan yaratma çabası! Çok teşekkürler ayrıca takdirin için, öpüyorum pek çok!
SilBaşakcım hepsi çok doğru umarım değişir bu durum 😐😐
YanıtlaSilİnşallah İrem'cim, pek umudum da yok ya...
SilÇok güzel anlatmışsınız, kaleminize sağlık. PR görevinde olanların marka yönetimi, geri dönüşler, izlenimler hakkında nasıl davranması gerektiği konusunda bilgi sahibi olmamasından kaynaklanıyor bu durum. Benim nezdimde işini yapıyorsan tam yapacaksın ama genele baktığımızda ı ııh :)
YanıtlaSilGökçe'cim, PR okulu olan bir meslek olmadığından önüne gelen olabiliyor malesef. Instagram kullanabilmeyi PR olmak sanan firmalar oldukça da bu durum böyle gider. Öptüm çok!
SilÇok doğru bir yazı. Ben de detaylıca sen de okudum. Haksız kazancı çok seviyorlar bazıları. Bir de mantar gibi türedi farkındaysan bu son yılda. Herkes bir instablogger. Ama firmalar bilseki blogta takipçi satın alınamadığını, oradakilerin asıl gerçek olduklarını. Sanırım bu tepkilerden sonra sadece instabloggerlardan bazıları da uyduruktan blog açıverdiler. Bakıyorum blogta yazı yok. Ama güya blogu var işte. Günah mı çıkartılıyor ne?
YanıtlaSilInstablogger olmak da sorun değil de; ortada bu kadar emek varken, suya yazı yazanların, çeşitli yollarla bloggerların önüne geçiyor olması sorun bence Nilgün'cüm... yoksa herkes istediği mecrada takılabilir; yeter ki herkes hakettiğini alsın :) Günah çıkarttıklarını falan da sanmıyorum, kılıf uyduruyorlar işte :) Öperim!
Sil